restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

ניצחון לארגון המורים בעתירה בבית הדין וביקורת חריפה על התנהלות המדינה במו”מ על ההסכם

26 ביולי 2024

המערכה האחרונה במאבק המתמשך בין משרדי הממשלה לארגון המורים הסתיימה בשבוע שעבר בניצחון לארגון המורים. בית הדין לעבודה דחה בשבוע שעבר את העתירה שהגישו משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי בדרישה להוציא צווי מניעה נגד עיצומי הארגון, במטרה לחייב את חבריו להעביר את ציוני המגן. המורים נמנעים מלפרסם ציונים אלה במסגרת המאבק בו הם נוקטים בשל אי חתימת הסכם קיבוצי חדש מאז פג תוקפו של ההסכם הקודם לפני למעלה משנתיים

העתירה הוגשה לאחר שמשרד החינוך פרסם לאחרונה את ציוני בחינות הבגרות במתמטיקה, אנגלית ושפה רק עבור תלמידים שמוריהם הפרו את הנחיית הארגון ופרסמו את ציוני המגן, המהווים חלק מציון הבגרות הסופי. שר החינוך, יואב קיש, טען כי לא ניתן לפרסם את ציוני הבגרות לפני שיפורסמו ציוני המגן, מתוך חשש שמנהלי בתי הספר ישנו את הציונים רטרואקטיבית כדי לשפר את אחוזי הזכאות של בית הספר. ארגון המורים הגיב כי טענה זו היא פגיעה במעמדם של המנהלים, וכי היא מבטאת את רמת האמון שרוחש המשרד למנהלי בתי הספר העל יסודיים.

משא ומתן שמתנהל בעצלתיים

בית הדין דחה כאמור את העתירה, תוך שהוא מקבל את כל טענות ארגון המורים בנוגע לצעדים בהם הוא נוקט במסגרת סכסוך העבודה, ותוך שהוא מותח ביקורת על השיהוי בין ההודעה על נקיטת העיצומים לבין הגשת העתירה בעניינם. “נראה כי מועד הגשת הבקשות לבית דין זה קשור יותר בהחלטת משרד החינוך שלא למסור את ציוני הבגרות בשלושת המקצועות […] ופחות בהחלטת ארגון המורים, שנתקבלה כאמור לפני כארבעה חודשים”, נכתב שם. השופטים אף מתחו ביקורת על התנהלות משרד החינוך בנוגע להחלטה שלא לפרסם את ציוני הבגרות, וכתבו בפסק הדין כי לא שוכנעו מטענת המדינה כי בהעדר ציון מגן לא ניתן לפרסם את ציון בחינת הבגרות. טענה זו אינה מתבססת על מקור נורמטיבי ויוצרת למעשה אפליה לא ראויה בין תלמידים. בעקבות החלטת בית הדין, התקפל משרד החינוך והודיע על כוונתו לפרסם את כלל ציוני הבגרות.

את ההחלטה בעניין ניצל בית הדין כדי למתוח ביקורת חריפה על המדינה בכל הנוגע להתנהלותה במשא ומתן מול ארגון המורים. בית הדין קבע: “במקרה שלפנינו התרשמנו שמדובר במשא ומתן שמתנהל בעצלתיים, ללא שיתופם של הגורמים הבכירים בעלי הסמכות מצד המדינה לקבל החלטות, וכאמור מזה זמן רב”. כידוע, מזה חודשים ארוכים אין כל התקדמות במו”מ בין משרד האוצר לבין ארגון המורים, עובדה אותה הציפו לאורך השנה כולה אנשי ארגון המורים. גם כיום, קצת יותר מחודש לפני מועד פתיחת שנת הלימודים, ממשיך האוצר לנקוט בטקטיקה הידועה שלו של דיונים חסרי תכלית וגרירת רגליים, במטרה להעביר את הלחץ למורים, לקראת הפעלת מכבש הלחצים התקשורתי עליהם לקראת סוף אוגוסט. בהחלטתו קרא בית הדין “לנהל מו”מ אינטנסיבי בהשתתפות הגורמים הבכירים והמוסמכים, בלב פתוח ובנפש חפצה”, עליו יעדכנו הצדדים את בית הדין עד 15 באוגוסט. אך ספק גדול אם החלטה זו, שכמוה כבר נתן בית הדין בעבר, תניב יחס שונה מצד האוצר.

החלטת בית הדין לעבודה הגיעה על רקע תקופה ארוכה בה מנסים משרדי הממשלה לשבור את עיצומי ארגון המורים באמצעות הפעלת לחץ על המורים. לאורך השנה הדליף משרד החינוך, כי הרוב המוחלט של המורים אינם ממלאים אחר ההנחיה שלא לפרסם ציוני מגן. בדיון בוועדת החינוך של הכנסת בסוף חודש מאי טען מנכ”ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, כי 92% מהמורים העבירו את הציונים. פרסום ציוני הבגרות חשף את התמונה האמתית: כ-50% מהמורים העבירו את הציונים. זה אכן נתון גבוה מאוד, אולם שונה לחלוטין מזה שהפיץ משרד החינוך. במקביל, על מנת לוודא כי חברי הארגון אכן מקיימים אחר העיצומים, נאלץ הארגון לקיים הליכים משמעתיים בבית דין החברים של הארגון נגד מנהלים אשר פעלו להפרת העיצומים. כך למשל, הורחק מנהל החטיבה העליונה בביה”ס הריאלי בחיפה, מנדי רבינוביץ’, משורות הארגון לשמונה שנים, מתוכן חמש בפועל. רבינוביץ’, שזכה בתמיכת ובהגנת ארגון המורים כאשר בינואר 2021 זומן לשימוע לאחר שקיים בבית הספר הרצאה על זכויות אדם בהשתתפות ארגון “בצלם”, הורחק מהארגון לאחר שבניגוד להנחיותיו הוציא את שכבות י’-יב’ לטיולים.

מאבק בהפרטה הזוחלת של החינוך

ב-19 ביולי הוציא הארגון איגרת למורים בה הוא מתייחס לנושאים אלה. האיגרת, עליה חתום רן ארז, מתייחסת להימנעותו של הארגון עד כה מהכרזה על שביתה מלאה, שהייתה גורמת פגיעה בתלמידים וניכוי משכרם של המורים. באיגרת הבהיר ארז, כי הפרת המשמעת הארגונית פוגעת ביכולת לנהל מאבק בכל דרך אחרת: “אילו גילו משמעת ארגונית חזקה יותר, היינו מסיימים את המאבק בהצלחה כבר כעת ובלי שניאלץ להשבית את פתיחת שנת הלימודים”, כתב.

ארז הבהיר כי המצב הלחוץ בו נמצאים המורים והמנהלים מובן לו, אולם הדבר רק מדגיש את הצורך במאבק: “כאשר היום, כשיש ארגון מורים והסכם קיבוצי, לא עומדים בלחץ. מה יהיה כאשר המורים יעבדו לפי חוזים אישיים, כעובדי קבלן, ללא הגנה וביטחון תעסוקתי וכלכלי ותלויים בטוב ליבו או בשרירות ליבו של המנהל או של המעסיק?” – שאל ארז.

לאחר שנתיים של מאבק על הסכם קיבוצי חדש וכשנה של מאבק עקרוני שמנהל ארגון המורים על אופיו של החינוך העל יסודי, ניתן רק לקוות שכעת, כשמתקרבים רגעי ההכרעה, יעמוד הארגון בלחץ הכבד המופעל עליו וימשיך במאבק נגד המשך ההפרטה הזוחלת בחינוך.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/130866