restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

ניצחון לחזית השמאל בצרפת שהפכה לסיעה הגדולה באסיפה הלאומית; הימין הקיצוני במקום השלישי

8 ביולי 2024

החזית העממית החדשה היא המנצחת הגדולה של הבחירות לאסיפה הלאומית בצרפת.  החזית של “צרפת המורדת”, הסוציאליסטים, הירוקים והקומוניסטים הפכה לראשונה לסיעה הגדולה בפרלמנט בעקבות תוצאות הבחירות בסיבוב השני שנערך אתמול (ראשון). זאת, שבוע בדיוק אחרי שהסיבוב הראשון בו הימין הקיצוני של משפחת לה פן הכריז שנמצא “בשערי השלטון” והוא בעל הסיכוי הגדול להקים ממשלה חדשה.

על פי התוצאות הרשמיות שפרסם משרד הפנים הבוקר, גוש השמאל זכה ב-182 מושבים מתוך 577 המושבים בפרלמנט. בפרלמנט היוצא לשמאל המאוחד היו 151 מושבים. עוד 13 חברים באסיפה הלאומית נבחרו תחת הקטגוריה “כוחות שמאל נוספים” ורובם תומכים בחזית העממית.

מפלגת “יחד” של נשיא צרפת הניאו-ליברלי, עמנואל מקרון, קיבלה 168 מושבים, ירידה של 87 מושבים לעומת הבחירות ב-2022  בעוד הימין הקיצוני, בהובלת מפלגת האיחוד הלאומי, בהנהגת מרין לה פן וז’ורדן ברדלה, זכה ב-143 מושבים – תוספת של 54 חברי פרלמנט. מפלגת המרכז-ימין “הרפובליקנים” קיבלה 46 מושבים ויתר המושבים התחלקו בין המפלגות הקטנות.

על פי העיתון “לה מונד”, התוצאה המפתיעה דחק את הימין הקיצוני מהמקום הראשון שחזו לה הסקרים לפני שבוע, למקום השלישי והיא תוצאה של קמפיין רב-עוצמה שהתפתח בשבוע האחרון, שקרא ל”חזית הרפובליקנית” – ברית לעת מצוא בין המרכז לחזית השמאל במטרה להביס את הימין הגזעני. על מנת לעצור את הפשיזם מאות מועמדים של החזית העממית, בהם קומוניסטים הרבים, ושל מפלגתו של מקרון הסירו את מועמדתם לקראת הסיבוב השני במחוזות בהם הימין הקיצוני איים לנצח והפצירו בבוחריהם להצביע לכל מועמד שאינו נמנה עם האיחוד הלאומי.

התוצאות התקבלו אמש בתשואות במפלגות השמאל, שקראו לבוחריהם בימים האחרונים לצאת בהמוניהם ולהצביע. שיעור ההצבעה היה הגבוה ביותר מזה שלושה עשורים, עם כ-67%. רוב ה”קולות החדשים” מקורם בשכונות העוני, בפרברי הערים הגדולות ובקרב העובדים בעלי שכר נמוך שלא נהגו להצביע בבחירות והפעם, בעקבות הפעילות המשולבת של מפלגות השמאל והאיגודים המקצועיים תמכו בחזית העממית.

עם פרסום התוצאות הראשונות אמש, הכריז אחד מראשי החזית ז’אן-לוק מלנשון שעל הנשיא להטיל על השמאל להרכיב את הממשלה החדשה. בצרפת מקובל שהנשיא מטיל את הקמת הממשלה על הגוש הגדול ביותר, אולם הוא אינו מחויב לעשות זאת. אחד ממועמד הגוש לראשות הממשלה הוא רפאל גלוקסמן, מהמפלגה הסוציאליסטית.

עוד הדגיש מלנשון שהציבור “בחר במצע שלנו” והבטיח להוריד את גיל הפנסיה ל-60 (במקום הרפורמה הניאו-ליברלית של מקרון שהעלתה אותו ל-65), תוספת משמעותית לשכר המינימום, רפורמה שתקל על המהגרים להשתקע בצרפת ולפקח על מחירי מוצרי יסוד. מאוחר יותר רבבות התכנסו בכיכר הרפובליקה במרכז פריז כדי לחגוג את הניצחון השמאל. העצרת הסתיימה בשירה עוצמתית של המנון מעמד הפועלים הבינלאומי – האינטרנציונל. עצרות דומות נערכו בעוד עשרות ערים ברחבי צרפת.

יצוין שחבר הפרלמנט הצרפתי היוצא מאיר חביב, איש ליכוד והימין הקיצוני, לא נבחר אתמול לאסיפה הלאומית. חביב ייצג במשך 12 שנים את הצרפתים שמתגוררים בישראל, יוון, טורקיה, איטליה וקפריסין. על פי “ישראל היום”, חביב הגיע אמש לכותל בירושלים ואמר: “אני רוצה להודות קודם כל לבורא עולם ולהודות לכם על התמיכה האדירה. לאור תוצאות הבחירות הערב, הדאגה לעתידה של צרפת גוברת. השמאל הקיצוני והאנטישמי כבש את צרפת. בכיכרות צרפת חוגגים הערב עם דגלי פלסטין ואני חושש שבקרוב מאד צרפת תכיר במדינה פלסטינית.”

חביב, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולבכירים נוספים בליכוד, הפסיד  לקרולין ידען ממפלגתו של מקרון. בסיבוב הראשון ידען זכה בכ-24% מקולות הבוחרים לעומת 23% שזכתה מועמדת החזית העממית, יעל לרר, פעילת שלום ישראלית. בעקבות המדיניות לסכל את מועמדי הימין הקיצוני, לרר הסירה את מועמדותה ובכך תרמה לסילוק חביב מהפרלמנט.

חביב נחשב לאיש סודו של נתניהו זה שנים, והיה מעורב במערכת היחסים בין ישראל לצרפת בשנות כהונתו של נתניהו כראש ממשלה. בנוסף, נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ויו”ר הכנסת אמיר אוחנה הצטלמו בסרטונים לטובת הקמפיין של חביב, צעד חריג של מעורבות צמרת שלטון הימין הישראלי במערכת בחירות במדינה אחרת.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/130519