restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

קולות המחאה מהנגב: להגן על ההשכלה הגבוהה למען העתיד

4 באפריל 2024

בשעה בה מעל ל-130 מאחינו ומאחיותינו חטופים בידי מחבלי החמאס וממשלת ישראל כושלת בתפקידה להשיבם למשפחותיהם; בשעה בה חייהם של אלפי חיילות וחיילים תלויים להם מנגד וממשלת ישראל אינה עושה די לסיום המלחמה, אשר ממיטה מוות וסבל נורא על ישראלים ופלסטינים כאחד; בשעה בה עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות מהדרום ומהצפון הם פליטים בארצם; בשעה זו ממש, הקשה והנוראה בשעותיה של מדינת ישראל, היינו מצפים משר החינוך יואב להקדיש את כל כולו לאתגרים העצומים הניצבים כעת בפניה של מערכת החינוך ולפעול ללא לאות לסייע לה. תחת זאת, מראשית המלחמה, ולמעשה מאז כינונה של הממשלה הכושלת והמסוכנת הזו, בוחר שר החינוך לזנוח את תפקידו כמי שממונה על שגשוגה ורווחתה. תחת זאת הוא מקדיש את מרצו וזמנו למאבק ילדותי וחסר פשר במערכת החינוך בכלל, ובאקדמיה בפרט.

בשבועות האחרונים ניסה קיש בלא הצלחה לבטל את בפעם הראשונה את אחד מסמליה הממלכתיים האהובים והמוכרים של מדינת ישראל, את פרס ישראל המבטא את מיטב ההישגים של מדינתנו בתחומי הרוח, האמנות, התעשייה והרפואה. ניסיונו של השר לבטל את הפרס נתקל בהתנגדות ברורה מצד הציבור, המערכת האקדמית והיועצת המשפטית לממשלה. הפרס על תחומיו כולל את פרס ישראל לחדשנות לאייל וולדמן, יזם הייטק, ממתנגדיה הבולטים של ההפיכה המשטרית בישראל, אשר שכל את בתו במסיבת הנובה, יוענק במוצאי יום העצמאות.

בשבוע האחרון בלמו האוניברסיטאות הצעת חוק פופוליסטית ומסוכנת, לה היה שותף שר החינוך, לפיה הכנסת תתערב באופן בוטה בפעולתם התקינה של המוסדות האקדמיים ותכפה חלוקת תארים בלא הכשרה מתאימה וראויה. במקום להצטרף למאמץ העצום של האוניברסיטאות והמכללות לסייע בכל דרך אפשרית לחיילים ולחיילות השבים משדות הקרב להדביק את הפערים ולהשתלב בצורה המיטבית בלימודים תוך הקפדה על רמה אקדמית נאותה, העדיפו השר וחבריו פתרונות קלים וחסרי אחריות. האם אנו באמת רוצים להעניק תארים למהנדסים, למורים, למתכנתים ולחוקרי מדעי חברה ורוח שקיבלו פטור על שליש או חצי מתוכנית הלימודים שלהם? האם זו באמת הדרך המיטבית לסייע לחוזרים ולחוזרות מהמילואים? התשובה היא כמובן לא. אלא שלשר לא אכפת. במקום לסייע לנו הוא ניסה, שוב ללא הצלחה, לפגוע בהכשרתם ובעתידם של אותם סטודנטים כדי לרצות איזה בייס מדומיין, אליו הוא נושא את עיניו.

צריך לומר, כי אין זו הפעם הראשונה בה יואב קיש יוצר מסכי עשן מיותרים ומזיקים סביב המערכת האקדמית. לפני כשנה הוא עורר מהומה מיותרת, כאשר ביקש להשתלט על הנהלת הספרייה הלאומית בירושלים ולהפוך אותה חממת ג’ובים למקורבים. מאז כניסתו לתפקיד הוא מנסה ללא הרף לשנות את הרכב המועצה להשכלה גבוהה ולצרף אליה מקורבים נטולי כישורים מתאימים אשר יחבלו באופן פעולתו התקין של הגוף הניהולי של האקדמיה בישראל.

שר החינוך איש מופקר

קשה לחשוב על התנהלות מקוממת יותר: שעה שהאקדמיה הישראלית כולה פועלת ללא לאות על מנת לשמר את מעמדה הבינלאומי ולהתמודד עם נידויים וחרמות מתרבים, בא שר החינוך של מדינת ישראל, האיש המופקד על טיפוחה ושימורה של המערכת, ומבקש במכוון להזיק לה פעם אחר פעם. במקום לסייע לראשי האוניברסיטאות להיאבק, למשל, בקיצוץ תקציבי צפוי של רבע מיליארד שקלים, גורר אותם שר החינוך למאבקים שוליים ומיותרים הגוזלים את תשומת ליבם וזמנם ומונעים מהם לעשות את עבודתם.

אני רוצה לומר בצורה ברורה ובקול רם: אנחנו לא נוותר ולא ניתן לפגוע בנו. אנחנו נשמור, גם בימים לא פשוטים אלו, על האקדמיה הישראלית כמרחב של מצוינות מחקרית. יותר מזה, למגינת לבה של הממשלה נמשיך לחתור, על אף כל הקשיים והאתגרים, לשוויון זכויות מלא לכל הבאים בשערינו ולא נאפשר לפגוע בזכויות של אף אחת מהקבוצות השונות המרכיבות את הפסיפס המרהיב של הקהילה שלנו.

שלא כמו הממשלה מדירת הנשים, אנחנו באקדמיה נמשיך לחתור לייצוג שוויוני ומלא לנשים. אנחנו גם נחזור ונדגיש, גם אם זה קשה כיום ולא מובן מאליו וגם אם אנחנו עצמנו לא מצליחים תמיד לעמוד בכך, באקדמיה יש זכויות לכולם: ימנים ושמאלנים, להט”בים, יהודים וערבים – כולם זכאים לביטחון ולחופש ביטוי, ואנחנו נעשה ככל יכולתנו כדי להגן על הזכויות הללו.

המאבק על החינוך הוא מאבק על עתידה של מדינת ישראל ועל יכולתה להשתקם מהאסון הנורא שפקד אותה. כמו בתחומים אחרים, גם בתחום החינוך כשלה הממשלה המסוכנת הזו עוד טרם שבעה באוקטובר, והכישלון הפך בולט ומסוכן מאוד לאחריו. זו ממשלה המוכנה, למען שמץ של פרסום ממשי או מדומה, לשרוף את כל מה שנבנה כאן בעבר בעמל וביזע ובכך להשאיר את כולנו ללא עתיד.

למען עתידם של כל תושבי חבל הארץ היפה והכואב הזה, אנחנו חייבים להחליף את הממשלה עכשיו! אנחנו חייבים לבחור ממשלה שתראה לנגד עיניה את טובת הכלל, ממשלה עם חזון שתעדיף יושר על פני מרמה וחמלה על פני נקמה. ממשלה שהעם הטוב הזה ראוי לה.

מתוך דבריו של פרופ’ וייס, המלמד במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון, בהפגנה נגד ההפיכה המשטרית שנערכה בבאר שבע ב-23 במרס 2024