restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

תא חד”ש באונ’ חיפה: רואים בחומרה ביטול האירוע לציון 3 שנים למלחמה בעזה

28 בדצמבר 2011

אוניברסיטת חיפה הודיעה ביום שלישי, ה-27 בדצמבר, כי היא מבטלת את האישור שנתנה לקיום אירוע לציון 3 שנים למלחמה בעזה, ביוזמת תא הסטודנטים של חד”ש. האירוע היה אמור להתקיים ביום רביעי, ה-28 בדצמבר.

מתא חד”ש באוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: “תא חד”ש באוניברסיטת חיפה תיכנן לקיים אירוע לציון שלוש שנים למלחמה בעזה, שיכלול נאומים פוליטיים ותכנית אמנותית. אירוע דומה התקיים בשנה שעברה ולפני שנתיים. למיותר לציין שהאירוע קיבל את כל האישורים מהנהלת האוניברסיטה.

“פעילי הימין אשר מנהלים את אגודת הסטודנטים פנו לתקשורת, והקימו קול זעקה על כך שבהזמנה לאירוע נטענו טענות אשר הוגדרו על-ידיהם כפרובוקציות, למשל – הגדרת המלחמה בעזה כ’טבח חסר אבחנה באזרחים’. תא חד”ש עומד מאחורי טענות אלו, העולות בקנה אחד גם עם דוחות חקירה של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים. אם הימין בקמפוס סבור שהפצצה מן האוויר של מטרות אזרחיות, ושימוש באמצעי לחימה אסורים כגון ‘זרחן לבן’ הם אינם בגדר פשע מלחמה – אז הויכוח שלו אינו עם תא חד”ש, אלא עם כלל העולם.

“אך ללא קשר לשאלה האם אגודת הסטודנטים מסכימה או לא מסכימה לטענות שאנו מעלים, בוודאי שאין היא רשאית לאסור עלינו לומר אותן, או ללחוץ על הנהלת האוניברסיטה לבטל את האירוע. אנו רואים בחומרה רבה את החלטת האוניברסיטה לבטל את האירוע המתוכנן, בעקבות הסערה התקשורתית שחוללו פעילי אגודת הסטודנטים. זוהי פגיעה חמורה בחופש הבעת הדעה ובחופש הפעילות בקמפוס.

“כניעתה של הנהלת האוניברסיטה לתמרוניהם הכוחניים של פעילי הימין באגודת הסטודנטים – פירושה הוצאה אל מחוץ למעגל הלגיטימיות, של עמדות הנטועות עמוק בתוכו: בישראל מותר להתנגד למלחמה בה פתחה הממשלה, ומותר אף לבקרה במילים חריפות וקשות. זו מהותו של חופש הביטוי וזו מהותה של דמוקרטיה.

הנהלת האוניברסיטה ידועה כבר שנים במדיניות סתימת הפיות שלה, עליה התריעה גם ועדת החינוך של הכנסת. אנו מקווים כי הנהלת האוניברסיטה תיסוג בה מהחלטתה האומללה, ותתיר – כמקובל – קיום פעילות ציבורית כחוק”.

אורי וולטמן, חבר תא חד”ש באוניברסיטה, אמר: “מדובר באירוע של סולידריות והזדהות עם תושבי עזה הנמצאים במצור. באשר לשימוש שלנו במונח ‘טבח’, זוהי קביעה של האו”ם וארגוני זכויות אדם בינלאומיים שדו”חות שלהם קבעו כי ישראל עשתה שימוש בכלי נשק אסורים. התנגדנו למלחמה בעזה כי אנו סבורים שהיא פגעה בזכויות האדם של הפלסטינים ולא הביאה להגברת הביטחון לתושבי הדרום. ביטחון יושג רק בהסדר של שלום בין שני העמים והתוקפנות של ישראל נועדה להסית את הדיון ולמנוע מו”מ לשלום”.

מוחמד חלאילה, בשם תא חד”ש, שלח מכתב להנהלת האוניברסיטה בנוסח הבא:

אל: נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ’ אהרון בן-זאב
הרקטור, פרופ’ דוד פרג’י
דיקן הסטודנטים, פרופ’ חנן אלכסנדר

הנדון: ביטול האירוע של תא חד”ש מהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי

א”נ,
אמש, בשעות הערב המאוחרות, הובא לידיעתנו כי בכוונת האוניברסיטה למנוע את קיומו של האירוע שיזם תא חד”ש לציון שלוש שנים למלחמה בעזה. הזמן שנקבע לאירוע הוא 16:15 היום, באולם “ספדיה”. מניעה זו יש בה פגיעה ממשית בחופש הביטוי ובשוויון.

בשיחות עם עובדי דיקנט הסטודנטים נטען באוזניי נציגי התא כי האישור שניתן ע”י האוניברסיטה היה לאירוע “תרבותי-מוסיקלי” בלבד. אין אמת בדברים. בבקשת האישור המקורית שהגישו נציגי תא חד”ש הובהר ללא כחל וסרק כי האירוע הוא לציון שלוש שנים למלחמה, זאת לצד העובדה כי אכן הוזמנה זמרת. הבקשה זכתה לאישור ללא כל הסתייגות מצד הדיקן. זאת ועוד: בנוסף לאישור לאירוע עצמו, ניתן לנציגי התא אישור לחלוקת כרוז המזמין לאירוע. הכרוז, שנוסחו אושר כאמור על ידי דיקן הסטודנטים, מבהיר מעבר לכל צל של ספק כי מדובר באירוע פוליטי ברמ”ח ושס”ה, וכי עיקר תוכנו התנגדות לכיבוש ולמצור על עזה. לאור האמור לעיל, אין ספק כי אין אמת בטענה לפיה לא ידע דיקן הסטודנטים כי המדובר הוא באירוע פוליטי.

חופש הביטוי הוא זכות יסוד ומעקרונותיה של שיטתנו המשפטית. ביטול האירוע מהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי של הסטודנטים הפעילים בתא. פגיעה זו אינה מידתית ואינה נובעת מוודאות קרובה לפגיעה בשלום הציבור. לפני שנה בדיוק קיים תא חד”ש אירוע דומה לציון שנתיים למלחמה בעזה. אותו אירוע נערך באותו אולם בדיוק, וגם אליו הוזמן זמר. לאור העובדה שהתנאים כמעט זהים בשני המקרים, נראה כי לא נבחר במקרה דנן האמצעי שפגיעתו בחופש הביטוי פחותה, כי לא קיימת ודאות קרובה (ואף לא סבירה) לפגיעה בשלום הציבור וכי לא נעשה איזון ראוי בין תכלית הפגיעה לערך הנפגע. לאור זאת, הפגיעה בחופש הביטוי היא אינה חוקית.

נוסף על כל האמור לעיל, מצב בו יש היתר לתאי סטודנטים לקיים אירועים פוליטיים שונים, אך מתא סטודנטים המבקש להביע עמדות שמאליות נשללת זכות זו, מהווה פגיעה חמורה בעקרון השוויון. אין זה מן הדין ואין זה מן הצדק שלתאים המזוהים עם עמדה מסוימת תינתן זכות לערוך אירועים, אך מתאים המזוהים עם עמדה שונה תישלל אותה זכות.

לפי האמור באמצעי התקשורת, תרם הלחץ של הנהגתה הימנית של אגודת הסטודנטים להחלטה על ביטול האירוע. אם נכון הדבר, הרי שהפגיעה בזכויות במקרה דנן גדולה שבעתיים. ראשית, משום שמדובר ללא ספק בשיקולים זרים ובחריגה ממתחם הסבירות. שנית, משום שדווקא העובדה שעמדת השמאל מהווה מיעוט (הן בכנסת והן באגודת הסטודנטים), מעידה על כך שההגנה על חופש הביטוי שלה חשובה עוד יותר. חופש הביטוי אינו רק החופש של התומכים בשלטון, שאחרת לא היה ביכולתו להגן על ערכי האוטונומיה של הפרט וגילוי האמת.

יש לציין כי העובדה שההודעה על הביטול הגיעה בערב שלפני האירוע, מעידה כי ההחלטה על ביטולו התקבלה שלא בתום לב. דיקן הסטודנטים היה מודע לקיומו של האירוע זה שבועות, אך בכל זאת בחר לשלול את האישור שניתן לו פחות מיממה לפני האירוע. בחירה זו מעידה על חוסר תום לב ועל ניסיון למנוע מתא חד”ש פנייה לערכאות משפטיות כדי לערער על החלטה זו.

לבסוף, נוסיף כי ביטולו של האירוע חמור לא רק מן ההיבט המשפטי, אלא משום שהוא ממיט חרפה מוסרית על האוניברסיטה והנהלתה. האוניברסיטה היא מוסד בו מתעצבת האליטה האינטלקטואלית העתידית של החברה, ושויכוחים פוליטיים וחברתיים הם לחם חוקו. פגיעה בחופש הביטוי באוניברסיטה היא ניסיון להשתיק את קולו של הדור הצעיר, על עמדותיו השונות. השתקה ושלילה של חופש הביטוי פוגעות בהתנהלותה של האוניברסיטה כקהילה אינטלקטואלית, ועל אחת כמה וכמה כשהן מופנות כנגד המבקשים לבטא מחאה משותפת יהודית-ערבית בעד שלום ונגד הפרת זכויות אדם.

אנו דורשים למנוע את ביטול האירוע, ולקיימו כמתוכנן.
בכבוד רב,

מוחמד חלאילה, בשם תא חד”ש